lördag 22 januari 2011

Bits of intelligence-kort

Det finns hur många typer av flashcards som helst.

Jag vet inte helt hur man ska oversätta det ordet, men jag tror det menas "kort som visas med blixtens hastighet".
Och det är bra, små barn behöver inte titta så länge på saker som vi vuxna för att de ska förstå vad det är de ser.
Men de allra flesta flashcards som man kan köpa håller inte måttet om vi ska möta små barn med respekt för deras intelligens, och om vi ska försöka öka den.

Googla lite på flashcards, så hittar ni hur mycket som helst.

Mycket av det som finns är teckat, och väldigt enkelt. Jag tror barn blir uttråkat av att få se ett glatt tecknat äpple, och ska lära att detta är ett äpple, när de har vetat vad äpple är sedan så länge de kan minnas.
(Ska de däremot lära sig franska, då är en skjorta teckat i Disney-stil helt ok, med ordet "la chemise" på baksidan).

Många av dessa flashcards har ordet på framsidan också, jag föredrar baksidan. Då kan kortet användas till ett läskort också.

Och många av dessa flashcards har flera saker på framsidan. Jag tycker man ska hålla sig till en sak, och den ska vara så precis som möjlig. Det ska helst inte vara någon "störande" bakgrund, och det ska inte vara något märkvärdigt med det som är avbildat. En pudel med rosett är till ex. inte så bra, då kan barnet (med all rätt!) tro att alla pudlar bär rosett.

Jag gillar goda fotografier, men också goda ritningar. Och då menar jag ritningar som de var på gamla skolafficher, och i vetenskapliga böcker. Bland annat fåglar och insekter tycker jag kommer fram bättre på såna ritningar än på fotografi.

Här är utmärkta exempler på bits of intelligence. Såna gjorde jag i mängder, och lärde mig otroligt mycket på vägen. (Jag hittade inte hundar, men hästar och musikinstrument kanske går bra??)

http://www.flickr.com/photos/bitsofintelligence

Men Gud, tänker du kanske, hur avanserad ska det vara? Behöver barn lära sig detta?

För det första: Avanserad för vem? För en tvååring kanske det här är jätteintressant! Det är iallafall bättre än en ritning av en häst, och informationen; det här är en häst.

För det andra: Kom i håg färgkritorna! Det här en ett riktgt bra träningspass för hjärnan. Här byggs förbindelser och arkiveras på hög nivå.

För det tredje: Det vore bra om vi på förhand hade vetat vad barn kommer behöva lära sig. Då kanske vi kunne hitta en metod att sålla bort det de inte behöver, och bara visa det du kom att behöva. Vem vet om det är en framtidig hästuppfödare du har där hemma?

För det fjärde: Om hästar är totalt ointressant, visa något annat. Det finns hur mycket som helst, och det är en bra sak att visa barnets favoritsaker till en början.

Klistra upp bilden på ett papper som har minst A4 storlek, och texta på baksidan vad det är för något som är avbildat på framsidan. Jag gillar att använda svart tjock tusjpenna, men kolla så det inte går "i genom", och förstör bilden på framsidan. I såfall får du införskaffa tjockare papper.

Det kommer mer om kategorier , och hur man visar dessa bits!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar