söndag 17 januari 2010

Hjärnan växer vid användning

Hjärnan växer vid användning.

När jag ska lista mina tio-i-topp i kategorien "Det viktigaste jag någonsin lärt mig", så kommer den här meningen rätt så högt upp.

Jag hörde meningen första gången i november 2002, när jag gick en amerikansk kurs om barns hjärnutveckling. "The brain grows by use!" blev upprepat så många gånger att det började likna ett mantra.

Nu är det jag som ständigt mässar detta mantra för föräldrar.

Hjärnan växer vid användning! Användning! Användning!

På samma sätt som muskler gör.

Fast när det kommer till musklerna, så är det ju lättare ett se resultatet. Man kan ju testa rent visuellt, se att muskelmassan har växt. Och man kan testa hur mycket mer muskeln nu kan lyfta. Till Ex.
Hos barn ser man inte denna växten, den ligger innanför skallbenet. Men man kan mäta, för om hjärnan växer, så måste även skallbenet växa för att ge plats. Så en ökning av huvudomkretsen hos bebisen är ett gott tecken. Och ju mer, desto bättre!

Hjärnan växer vid användning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar