lördag 5 mars 2011

Matte-del 10

(Tidigare mattedelar finns under)

Här kommer utdrag av små rapporter jag har fått från en mamma som började med matte när hennes son nyss hade blivit 12 månader. Det kanske kan inspirera lite?

Hon började följa bokens råd om 6 sessioner om dagen, men hennes son tyckte det gick aaaaalltför sakta...



Här är han strax innan han blev 13 månader
Vi kör nu bara 1 pass:

2 snabba nya kort
1 problemlösning Kuuul! Klappar händerna gör det lilla livet
2 ekvationer



Här är han 14 månader:
Liten rapport:
Nu har vi gjort PLUS, MINUS och GÅNGER. Får skynda mig. Bebis har så bråttom Nu när vi började med gånger blev han verkligen fundersam. Men självfallet hänger han med

Idag hade jag glömt att göra i ordning prick-korten och Bebis stövlade in i rummet och drog fram lådan där jag gömt den. Fattar inte hur han hittade den eller visste vad som var i den för jag har inte visat honom. Han slog på lådan och började gråta. Usch, vad jag kände mig skyldig... Medan han stod där så gjorde jag i ordning en lektion. Hela tiden grät och ylade han.
Sedan gjorde jag lektionen. Då blev han genast glad. Sedan ville han titta på korten. Jag tog bort några i taget eftersom Bebis kan bli lite vild av sig och råka förstöra dem. Jag var noga med att göra det när han hade ryggen till men han blev jätteledsen. Så jag la tillbaka dem. Då tittade han igen på dem.
Sen tog han upp ett och gjorde ljud- alltså han sa inget men tonfallet lät som: Vilket nummer är det här? Så jag sa: 62. Då tog han upp ett annat och gjorde samma ljud. SÅ jag sa:32. Han väntade en stund och tog sedan upp ett till. 61, sa jag. Sedan smugglade jag undan alla kort utom just de tre. Han tittade på dem allihop på golvet framför sig. Sedan tog han 32 och hasade iväg. Jag trodde då han var klar så jag tog 61. Han tittade tillbaka och "letade" med blicken efter 61. Sedan titta han på mig och ylade. Han ville inte ha 62! Snacka om att jag tappade hakan. Jag gav honom 61 och tog 62. Han blev genast nöjd. Sedan satt han och snacka lite med 32 och 61. SEN efter det, då och först då, var han klar...Och forts med annat.

Wow...det är verkligen häftigt det här! Jag är väldigt nöjd med korten! Nu är de värda sina pengar!
Ett tag tänkte jag att jag kastat dem i sjön eftersom jag inte kunde visa dem fort nog för Bebis i början och han blev uttråkad. Det var då jag prövade med datorn men det funkade inte ngt vidare ändå. Då var jag lite uppgiven men nu när jag kom på vårat lilla super-mini program går det ju strålande !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar