tisdag 15 mars 2011

Matte - avslut i bloggkursen

Det finns olika uppfatningar om hur långt man bör gå i matteprogrammet för att det ska "sitta", och för att förmågan att göra instant math ska hålla sig kvar.

Föräldrar som har visat till 100 på mängdkorten, och gått genom de fyra räknesätten, bör så absolut läsa vidare i litteratur som behandlar detta grundligare än jag gör i min blogg.

Det som följer är bland annat ekvationer i flera steg, visning av siffror, ekvationer med siffror, siffror över 100 m.m.

Jag rekomendarar boken: "How to teach your baby math" av Glenn Doman.
Den finns att köpa i alle nätbokhandler, och kostar inte mer än ca. 150:-

Efter att ha läst och satt sig in i hur man går vidare, kan man också googla på math + Doman, då kommer det upp flera foruminlägg av föräldrar som kör/har kört matte med sina barn. Men det kan kanske vara bra att läsa boken först....

Matte-toget har gått för mina barn (10 och 12 år), men är det något jag önskar jag hade vetat om och haft anledning att göra med dem, så är det just detta matteprogrammet.
Jag kan knapt tänka mig en finare gåva att ge sitt barn än just detta, passet och billjetten in till landet Matematik...

1 kommentar:

  1. Boka var utsolgt, og jeg venter fremdeles på den. Luna har i hvertfall lært seg en ting mens vi har gjort matte. Nå når jeg tar frem prikkene, roper hun "ferdig"!, så løper hun. Hvis jeg holder henne mens jeg viser prikker, så stirrer hun tomt rett frem. Uansett hvordan jeg prøver å styre kortet inn i synsfeltet hennes - klarer hun lett å stirre rett i gjennom den. Dette er det kjedeligste i hele verden for henne. Aner ikke hvordan vi holder ut. Har kommet til 68, og ganging...

    SvaraRadera