onsdag 16 februari 2011

Matte - del 8

Matte är inte ett skolfag som geografi.

I allafall inte den matten som vi nu presenterar för barnen.

Matte är ett sätt att tänka och resonera.

Geografi (och många andra skolfag) handlar om att arkivera kunskap, och hämta fram den kunskapen igen när det behövs. Vi frågar barnen: Vad heter huvudstaden i Norge? Och barnen "hämtar fram" svaret som är Oslo.

När ni nu visar ekvationer ( en mängd + en annan mängd ändar upp med att bli en tredje mängd) så är det inte arkivering av kunskap som försiggår. Det är ett sätt att tänka, och resonera. Antakelig kommer detta sättet bli en så automatiserat, att barnet inte kan förklara hur det går till. Kanske är det något som kommer gå till i det undermedvetna, så barnet inte är varse framgångassättet, men säger att han bara vet vad svaret är.

Jag kan inte förklara hur det går till när jag läser. Jag bare ... läser, och "ser" vad som står.

Barnen som ser prick-korten har ingen aning om hur symbolerna för mängderna ser ut. De vet inte att symbolen för femton är 15, och de kan inte stödja sig på penna och papper när de ska göra sina ekvationer. Så de måste ju se och tänka på ett annat sätt än vi vuxna gör.

Detta sättet kommer bli ett stadigt fundament för matte för resten av deras liv.
Det är upp till de vuxna runt barnet hur starkt det här fundamentet ska bli.

Som vuxna måste vi skapa en stark önskan hos barnet att lära matte. Många barn kan visa ointeresse för prick-korten, och det är egentligen inte så konstigt. Vi lär dem något de redan kan. De kan se mängder. Alla bebisar kan det. De är födt med den förmågan. Det vi gör är att ge mändgerna "märklappar", vad de heter. Men annars är det inte mycket nytt vi har att komma med.

Det är därför vi redan nu har börjat med addition. DET är något nytt mängderna kan användas till. Hur 4 kan förhålla sig till 5, och de gemensamt blir 9...

Ni som följer matten här får gärna kommentera hur det går för era små. Jag blir jätteglad för kommentarer.

4 kommentarer:

  1. I dag har vi hatt vår første ekvation (ligning, på norsk). 1+2=3. Det skal bli spennende å fortsette. Men skal man aldri vise en ligning flere ganger? Eller gjelder det bare samme dagen... Nina

    SvaraRadera
  2. Spennende!
    Nei, det rekker med en gang. Du behöver ikke vise samme ekvation igjen. Det skal väre nye ekvationer hele tiden.
    Men vis gjerne ekvationer som ikke har med 1. Da öker vanskelighetsgraden, og det blir mer spennende for den som skal se.

    SvaraRadera
  3. Ja, det var lurt! Begynte jo selvsagt med 1, men skjønner jo at ikke har noen spesiell hensikt. Men jeg sliter med at hun ikke vil se mengder. Stikker av med en gang hun ser prikkene...

    SvaraRadera
  4. Hvor lenge skal man holde seg under 20, når det gjelder addisjon?

    SvaraRadera