tisdag 8 februari 2011

Matte - del 5

Det är mycket viktigt att komma i håg att man inte lär sina barn mängd när man visar kort.


Att se mängd och se skillnad på mängd är medfött, och inte något vi lär barnen.

Du kan inte visa ett barn färgen röd, och lära honom att färgen är röd. Han ser att färgen är röd, han har sett färgen röd sedan han blev fött, han vet att den skiljer seg från färgen blå, som igen skiljer sig från färgen orange.
Men det han inte vet när han är så liten är att färgen röd har ett namn. Och det namnet är: Röd. Och du informerar honom det. "Detta är röd".

Du kan inte lära barnet ditt att mängden ett är ett. För det vet han redan. Men du kan informera om att denna mängd du ser här är "ett". Och den här mängden är "två".

Han vet mycket väl att mändgen 19 skiljer sig från mängden 20, men han vet inte vad de har för namn.

Så det man gör när man visar korten 1 - 100 är att man berätter vad mängderna har för namn.

Efter ett tag blir hjärnan så van med att handtera bilden av mängder och namnet på mängderna, att det blir naturligt att tänka i mängd.

Och när det händer - då är fundamentet för matte lagt.

Tänk lite på det. Fundamentet är lagt, och man kan börja bygga på det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar