fredag 11 februari 2011

Matte - del 7

(Har du inte läst de tidigare delarna innan, så gör det först)

Om ni nu har visat kort med mängder upp till 20, så är det dags att införa ett program till.

Det är inte så besvärligt som det låter.

De två programmen ni nu kommer köra är mängdvisningar och ekvationer. Ni använder samma kort, men blandar inte sekvenserna. Det vill säga, när ni visar ekvationer, så visar ni endast ekvationer i den sekvensen, när ni visar mängd, så visar endast mängd i den sekvensen.

Nu ska ni presentera tre nya begrepp för ert lille barn. Ge er inte in på att förklara vad begreppen betyder, det kommer ni inte klara ändå. Men barnet kommer fatta galoppen innan dagen är slut. För du kommer göra något bättre än att förklara, du kommer demonstrera i handling. Mycket bättre.

Begreppen är: Ekvation, plus och är lika med.


Förbered tre ekvationer du vill visa, och lägg korten i ordningdföljd, så du inte behöver fumla med dem när du ska visa. Öva gärna på en annan vuxen, eller framför spegeln.

Om du har valt ekvationen 2 + 7 = 9, så gör du så här:

Du säger med din glada röst: "Gustav, nu ska du få se några ekvationer".
(Håll så upp kortet med mängden 2), och säg:
"Två" (lägg ner 2 kortet) "plus" (håll upp 7) "sju" (lägg ner 7) "är lika med" (håll upp 9) "nio".
Nu har du visat en ekvation, och det var det. Ingen mer förklaring.

Gustav sitter kanske häpen, för detta hade han inte förutsett. Eller så ser han helt vanlig ut, och tycker inte det här var någon big deal. Vilket som, så gör det inget. Kom i håg att han kanske inte visade världens interesse när du berättade vad färgerna het heller. Men det gör inget. Kunskapen lagras ialla fall.

Nästa ekvation visar du strax efter den första. Ex. 3 + 10 = 13
(Visa 3) "Tre" (lägg ner 3) "plus" (visa 10) "tio" (lägg ner 10) "är lika med" (visa 13) "tretton!" (lägg ner 13).

Detta är viktig:
Ditt barn som har sett mängderna 1 - 20 har redan börja tänka i mängd. Han ser mängden 3 og får så se mängden 10 och strax efter får han se mängden 13.
Detta är addition, och det har han faktiskt gjort i många dager nu.

Om du tänker att han dagligen har fått se nya kort, där det har varit adderat en prick. ( + en prick till...) Så han har allerede en klar idé om att mängd kan öka och hur det går till. Han har sett 14, och vet att det kommer komma 14 + en prick till. Han har vetat att mängden 15 ska visas till honom, men han har inte vetat vad den mängden heter. Så han har väntat i spänning för att höra att den heter femton. Att det är 14 + 1, det har han listat ut. Han har alltså adderat innan du nu ska börja introdusera addition. :-)

Visa tre ekvationer i en sekvens. Och det ska vara tre olika ekvationer. Vi håller oss till addition.

Använd siffrorna mellan 1 och 20, de mängderna han redan känner. Tre olika ekvationer i en sekvens.

Tre sekvenser om dagen. Nya ekvationer varje gång, du ska inte repetera några ekvationer. Han kommer således få se nio olika ekvationer på en dag.

Du kan göra färre ekvationer om du känner att det blir mycket. Men du får inte göra fler. Nio ekvationer på en dag är ett maximum.

Nu ser eran dag så här ut:
Sex sekvenser med visningar av mängd. Ni fortsätter, vi ska helt till 100.
Tre sekvenser med tre ekvationer var.

Kanske så här?
Sekvens 1 Mängdkort
Sekvens 2 Addition ekvationer
Sekvens 3 Mängdkort
Sekvens 4 Mängdkpot
Sekvens 5 Addition ekvationer
Sekvens 6 Mängdkort
Sekvens 7 Mängdkort
Sekvens 8 Addition ekvationer
Sekvens 9 Mängdkort

Kom i håg:
Snabba visningar! Glad röst!
Och något som nu är viktig: Gör klar ekvationerna kvällen innan. Än så länge klarar du att ta dem i huvudet, och kan kanske göra dem direkt utan fummel, men kom i håg att ni ska upp till 100, och snart kommer det bli svårare ekvationer. Och ditt barn har inte tid att sitta och vänta medan du fumlar...

Och kom i håg att alltid använda begreppen plus och är lika med. Blanda inte in orden och och blir (som i 5 og 4 blir 9). Det kommer förvirra om du byter ut begreppen han börjar bli van vid.

Jag svarar gärna på frågor i kommentarfältet, så om detta var oklart på något vis, fråga! Kanske sitter det flera och undrar på samma sak...

2 kommentarer:

  1. Åh vilken bra genomgång det här är! Ska börja med matte med min lillkille nu i veckan tänkte jag (han är 8 mån). Ska bli så kul!!!
    Massor av kramar till dig som tar dig tiden att sprida denna kunskap.

    SvaraRadera
  2. Tack för fina ord.
    Vad roligt att ni vill börja! 8 mnd är en perfekt ålder, och det kommer gå snabbt. Det kan det ju vara bra att vara lite mentalt förberedd på... :-)

    SvaraRadera