tisdag 27 april 2010

Små barn och matte

Det tar ett tag att innse att små barn har förmågan att ta in matte på ett helt annat och mycket lättare sätt än vi vuxna.

Man måste få det förklarat för sig, och man måste tycka att det hörs rimligt ut. Så måste man börja tänka och acceptera att det är så.

DÅ först kan man öppna dörrarna för sitt lilla barn in till det fantastiska landet matematik.

Det är magiskt.

Men magien ligger inte i teknikerna jag kommer redovisa för.

Magien är i barnet, i den otroliga hjärnan. Teknikerna är hjälpredor. Magien är i barnet. Håll det i minnet hela tiden.

Så; om ni är redo??

1)

Små barn kan se mängd, om man ger dem möjligheter att göra det. Om man berätter för barnet att "denna mängd är 24 och denna mängd är 49", så är barnet i stand till att se mängden, och identifiera den efter hva den har för namn. Barnet accepterar utan problem att man kallar djuret hund för just hund (och inte katt), och att mängden 49 kallas för 49 är bara ännu en sak som de lär sig och accepterar. Och varför skulle de inte det? De har ju ingen orsak att ifrågasätta detta.

Nu kommer jag att tala om mängd och siffror, och det är viktig att hålla dem isär.
När jag skriver siffror, då menar jag det som vi har som SYMBOL för en mängd. Siffrorna 4 och 9 bildar 49 som är symbolet för mängden 49. Sen talar jag om mängd och antal, och då menar jag inte siffrorna, men den faktiska mändgden. 49 prickar eller stjärnor eller får.

Barnet kan se 24 och 49 prickar, men ännu vet de inte hva mängden heter. Det är det vi ska lära dom i den första delen av matten.

Vi ska INTE visa dem några symboler. Inga siffror.

Vi ska visa dem mängden, och berätta vad vi kallar just denna mängden för.

Så vi kommer behöva mängd att visa dem. Titta på länken/adressen under för att få en bild av hur en sådan mänd kan se ut. Titta under Teaching Quantity.


http://www.theclassicalmommy.com/mathematics.html

Jag tror man kan lasta ner dem, köpa dem eller så kan man göra dem själva vid hjälp av lite styvt papper och klistremärken.

Man kommer behöva 100 mattekort, ca, 25 x 25 cm, och varje kort ska ha en mängd. Vi ska visa mängden 1 till 100.

Bakpå dessa kort är det viktig att vi noterar siffran till vilken mängd framsidan visar, för vi med våra vuxna hjärnor har ingen möjlighet att veta annars.

När man har förberedt så långt, så kan man börja visa kort.

Första dagen visar du fra 1 till 5. Det är viktig här med gott humör, och "lekattityd". Detta ska va roligt!

Man tar upp kortet med mängden 1 och säger: "Detta kalls ett!"
Titta på barnet. Han behöver bara kasta en snabb blick på kortet. Vänta inte på någon längre konsentration, för det behöver han inte. (Det är vi vuxna som behöver konsentrerar oss när vi ska lära matte, inte han. Kom i håg mina första rader i detta inlägget).

Sen tar du opp kortet för 2, och säger "Och det här kallas två!"
Igen, en snabb blick är allt som behövs.

Så går du genom 3, 4 och 5 på samma sätt.

Då var första lektion klar!

Innan dagen är slut gör du samma sak två gånger till (obs: Det måste gå minst 30 minuter mellan varja lektion, så hjärnan hinner lagra i minnet).

Men redan andra lektion kan du skippa "Detta kallas...". Nu säger du bara siffran. "Ett" "Två" "Tre".
Kolla att du får den där snabba blicken.

Du kan störa ditt lilla barn i leken, i badkaret eller var som helst för att visa upp dina fem kort. Det tar bara några sekunder att visa, sen kan han återgå till det han höll på med. Men visa inte i stunder där det är motigt och ledsamt. Matten ska vara något roligt.

När du viser korten, ta då det bakerste kortet, och sätt det främst. Det ger dig god tid att titta på siffran, så du vet vilket kort det är som kommer. Så kan du lägga din fulla konsetration på barnet och hans blick när du säger vilket kort det är. Visa korten i den hastighet det tar för dig att säga siffran. Alltså mindre än ett sekund pr. kort. Bekymra dig inte om han hinner med. Han hinner. Det är i såfall du som inte hinner med hans hastighet när det gäller att ta in det du visar.

När kan du börja, med hänsyn till ålder?

Du kan börja från han är ett par månader och du kan som senast börja strax innan han fyller två år.

Han kan ta in det här från han är ett par månader, men hans förmåga att se mängd förvinner om han inte tar den i bruk innan han fyller två.

Det här var början, nästa vecka kommer jag med vad man ska göra dag två, hur länga men ska visa de samma korten, när man ska byta ut dem och i vilken hastighet.

Allt jag kommer förklara finns förövrigt i boken "How to teach your baby math" av Glenn Doman. Finns på engelska, och går att beställa på vilken nätbokhansel som helst.

4 kommentarer:

  1. Hej HjärnMamman.
    Vår son som är 10 månader såg dom via ett ultraljud att han hade för mycket vatten i skallen. Och nu i efterhand har det konstaterats att det saknas vit hjärnsubstans och de trodde han skulle bli blind.. men ser gör han och han ser bra. Vet du något om detta och om vi har möjlighet att hjälp honom på något sätt, har förstått om jag fattat rätt att ADHA ligger nära till hands om vithjärnsubstans saknas... ??? Vet du några sidor på nätet man kan läsa om detta? Hälsning Marie

    SvaraRadera
  2. Hej! Vilken fantastisk blogg du har! Jag hittade den idag när jag googlade "bebis ålar". Min son är 3 månader och jag lägger honom på mage så ofta jag kan och han vill. När han var 21 dagar gammal rullade han över från mage till rygg och har sedan fortsatt med rullandet. De senaste veckorna har han börjat lyfta rumpan och åla och han tar sig framåt och runt i en cirkel på hans lekmatta. Jag har satt en stor spegel framför hans "babygym" som han älskar att sträcka upp sig inför. Jag läser långa sagor för honom varje dag (han är totalt fokuserad tills sagan är slut efter cirka 20 minuter) och längtar efter att börja med läskorten som du har beskrivit. När har du tid att skriva fortsättningen om små barn och matte? Jag ser fram emot fler blogginlägg! Med vänliga hälsningar Nadja

    SvaraRadera
  3. Ja, nu måste jag ta mig i kragen, och skriva fortsättning! Jag trodde inte att någon läste, det har räknat så sakta på räknaren på sista tiden...
    Till Anonym vill jag skicka en kram, och information om att IAHP finns. www.iahp.org
    Kontakta dem via telefon eller mail, det kan mycket väl vara något ni kan göra. I mellantiden kan ni ju göra läskort, och lära honom läsa. Hjärnan får jobba så mycket under läsning, att utveckling tvingas fram. En hjärna som jobbar utvecklas, om man vill eller inte. På samma sätt som en hjärna som inte jobbar, stannar upp i sin utveckling. The brain grows by use... Som muskler gör.

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Åh vad glad jag är att jag hittade din blogg! Har redan läst en hel del av dina kloka inlägg på Anna Wahlgrens forum och nu sitter jag och lusläser din blogg :)
    Är så sugen på att börja med mattelektioner med min lilla 7 månaders och skulle bli jätteglad om du ville skriva om hur man går vidare dag 2 och framåt.
    Kramar!

    SvaraRadera