onsdag 21 april 2010

Att "träna" sina barn för speciella uppgifter

Att jag pratar om träning för barn, det har jag ofta fått höra.

Och då gärna med en hänvisning till hur kinesiska barn tränas från tidig ålder för att bli duktiga gymnaster.

Och jag förstår till en viss grad att det kan uppfattas så när jag pratar om hur små barn, ja rentav bebisar kan göra matte.
Eller jag pratar om den viktiga krypningen. Och att bebisar ska åla så mycket som bara tygen håller. Och även mer än det. Hur utvecklande det är för hjärnan.

Ordet träna är svårt att komma förbi. Visst talar jag om stimulering, men ordet träning är gärna det som befäster sig ändå.

"Man kan inte träna sitt barn till att bli geni!" är det inte ovanligt att jag får höra.
"Han får ingen bättre hjärna om jag tränar honom i matte."
"Varför ska jag träna mitt barn på läsning? Hon kommer ju lära det ändå i skolan".

Känner ni till ordspråket "Att förvalta sitt pund"?

Om jag säger att alla barn kommer till vår jord med bara ett pund, och inte kommer att flera pund utdelad, så är det ju givet att det är viktigt hur man förvaltar detta pund. Gör man riktig kan pundet växa och bli många fler pund.
Förvaltar man dåligt, ja, då kan man ända upp med inget pund.

Det gäller för barnet att förvalta sitt pund, stimulera hjärnan, så att hjärnan kan bli det som hjärnan i utgångsläget har möjligheten att bli.

En hjärna har möjligheten att bli ett genis hjärna.

Att hjälpa sitt barn, förvalta barnets pund när barnet är bebis, är en utmärkt start på vägen mot att barnets hjärna kan nå sin fulla potential.

Hjärnan har potential!

Varje barn har ved födseln en större hjärnpotential än Leonardo da Vinci någonsin använde.

Tänk på det.

Det jag pratar om är hur barnet kan förvalta sitt pund. Inte vad man kan träna sitt barn till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar