torsdag 18 februari 2010

OS, Nordea och matte.

Jag har mycket att göra för tillfället, så det går några dagar mellan varje post...

Jag får med mig en och annan OS-tävling på TV, och ser till min förtjusning att namnen på företagen som sponsrar OS-sändningarna visas med stora fina bokstäver. Nordea och Sverigelotteriet står det, medan en trevlig röst säger företagsnamnen högt och tydlig.

Jättebra! En och annan unge kommer lära sig läsa just Nordea och Sverigelotteriet under dessa dager. Och samma ungar kommer läsa namnet Nordea när de går förbi banken när de är på stan.

Antagligen har de ingen susning om vad Nordea är för något, men det behöver de inte heller. Läsa det kan de iallafall.

Jag har tidigare visat hur bebisar lär sig vad glasögon är, därför att de hör ordet samtidigt som de ser de fysiska glasögonen. Ingen människa skulle komma på att förklara för bebisen att glasögon är något man behöver för att kunna se bättre, när synen inte är som den ska, och att glas med olika styrkor, satt in i bågar är bra hjälpmedel som.....

Vad glasögon är kommer bebisen att lista ut själv.

Bebisen hör språk hela dagen, och komme inom loppet av tre år att lära sig minst ett helt språk, och dessutom grammatisk korrekt. Utan att vi lär honom.
Han listar det ut själv.

Bebisen listar ut vem hans familj är, vem han tillhör, grannskapet och en mängd andra saker utan att vi behöver lära och förklara.

Läsa Nordea efter att ha tittat på OS med sina föräldrar, hör till de sakerna som är busenkla för honom.

En annan sak som er busenkel för honom, men omöjlig för oss ska jag berätta om nu.
Denna saken är busenkel för honom tills han blir 2 år. Har han inte lärt sig då, blir det lika svårt för honom som för oss. Då stängs det fönstret i hans hjärna som står kålöppet när han är bebis, men som stängs om det inte tas i bruk.

Om det inte tas i bruk.
Tas det i bruk, stängs det aldrig.

Förmågan att se mängd.

Om du säger ordet tjugofyra till mig, så ser jag för mig: 24

Jag kan inte se
::::
::::
::::

eller
.........
.......
........

eller
...
.....
.....
.....
......




Eller, det är inte riktig att jag inte kan se det, jag kan se det, men jag kan inte ta in det.

Bebisen kan.

För att bebisen ska kunna veta att mängden * är det samma som 1, så måste han få se * samtidigt som vi säger "ett!" till honom.

Sen får vi visa honom ** och säga "två!", och sen visa *** och säga "tre!".

Och så vidare.

När vi har kommit till 24, så kan han se mängden 24.
Lika lätt som han kan se mängden 3.

Kom i håg hur lätt han lär sig Nordea. Och det har han ingen susning om vad är. Mängden 24 kan han båda se och förstå vad är.

(Nu ligger mina stjärnor och prickor på rad, men det behöver de inte alls göra när bebisen ska se dem. Faktisk är det en fördel att de inte ligger i något mönster alls.)

Om intresset finns kan jag förklara lite mer om detta med bebisar och matte. Lämna en kommentar, så jag vet om ni vill höra mer.

5 kommentarer:

  1. Vårt första barn (pojke) anländer i maj, och tro mig, vi kommer följa dina tips och råd till punkt och pricka! Man vill ju ge sitt barn alla verktyg de kan tänkas få, bland det värsta man kan höra tycker jag är föräldrar som resonerar som så att det man själv hade minsann "duger" åt sina barn.

    Så vi är jättenyfikna på detta, du får gärna förklara mer!

    Mvh,
    David & Anette

    SvaraRadera
  2. jag vill höra mer!!!
    hälsningar från matematikern med niomånadersbäbis

    SvaraRadera
  3. Jag är nyfiken!!!
    Jag läst om dig o dina råd på föräldraforum på AW hemsidaoch det tackar jag dig för. Jag är inte så säker på att vår son hade hamnat på mage så ofta som nu!!!! Och det har gett resultat. Han är 5 månader nu och vi började nog att handgripligen tänkta på det för ca 1½ månad sedan. Då gillade han inte att ligga på mage, o precis som du skriver är man ju där och "räddar" honom :-/ men efter att han fått kämpa lite kan han nu ligga hur länge som helst. Men han har inte ålat ännu, mne när han sover gör han det, konstigt!? Nu är han lite mer som en mask, skjuter upp rumpan och vill dra sig framåt men det går bakåt!Så det känns som om han kommer att krypa innan han ålar, eller vad tror du?
    ps. måste säga att frustrationen på magen även blir en bra näsrensare :-)
    Häls Helena

    SvaraRadera
  4. Hej Hege!

    Tack för en bra sida som engagerat försöker hjälpa barn att utveckla deras potential! Men du - jag har en fråga... När jag går in på "theclassicalmommy" (som har hänvisningarna till "flash cards" som du tipsar om) så är ju hennes poäng just en kritik av Domans metoder: hon menar ju att hans metoder resulterar i ett inlärt matande som leder till falsk inlärning och att detta tvärtom kan vara skadligt för barnet ("infused dyslexia", kallar hon det då barnet lär sig utantill och inte på djupet, av sammanhanget). Hur ser du på det? Tack för ditt engagemang i att hjälpa oss andra! Allt gott, Maria

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Kan man göra samma sak för sin fyra åring som för sin ett åring?

    Häls C

    SvaraRadera